What’s up Gent?

In Gent, in de buurt van het Citadelpark, werkt een toffe groep gedreven mensen samen om ervoor te zorgen dat allerhande feestjes in onder meer het ICC en het Capitole, en evenementen zoals de Zesdaagse Vlaanderen-Gent van het voorbije weekend van een leien dakje lopen. Lieselot, Celestien, Veerle, Sam, Pavo en Patrick leiden daarvoor alles in goede banen vanuit de kantoren van Flying Service en Kitchenstaff.

Lieselot: Zelf ben ik hier begonnen als planner maar ondertussen is mijn taak geëvolueerd naar het verdelen van alle bestellingen, alle aanvragen van klanten onder de verschillende kantoren. Elk kantoor heeft een afdeling Flying Service en een afdeling Kitchenstaff  en bij iedere afdeling hoort minstens één planner. Hier in Gent zijn dat Veerle en Celestien voor FS en Sam en Pavo voor KS.
Een planner zorgt eerst en vooral voor instroom van nieuwe mensen. Ze nemen sollicitatiegesprekken af en wanneer een kandidaat goed bevonden wordt, regelt de planner zijn interne opleiding. Daarnaast maakt een planner de effectieve planning op. Ten laatste op woensdag geven onze uitzendkrachten hun beschikbare uren en dagen door. De planners sturen daarop voor de komende week al hun opdrachten door. 

In de les

Lieselot: In ons team zit ook Patrick, hij is onze vaste maître. Hij staat in voor de opleiding van de nieuwe werknemers. Daarbij wordt gekeken naar de motivatie van de sollicitant, zijn inzet en manier van werken. Zo’n opleiding duurt 4 tot 5 uur en wordt wekelijks gegeven. Eerst een uurtje theorie over ons bedrijf en dan 3 uren praktijk over het inschenken van wijn, borden inzetten, afruimen, kortom de basisprincipes voor zaalpersoneel. Na afloop krijgen de nieuwe werkkrachten een bundeltje mee naar huis waarin ze alles nog eens kunnen nalezen. En wie er nood aan heeft, mag altijd nog eens opnieuw op cursus komen.
Daarna gaat Patrick mee “on the field” om de mensen te sturen, te briefen, maar ook om zelf mee te werken. 

On the field

Lieselot: Dat doen wij, als planner, overigens ook. We zijn vrij om te kiezen wanneer we meegaan maar gemiddeld is dat toch één keer per week. Door tussen de mensen te werken zien we wie wat allemaal kan en hoe de sfeer is. Dat is heel fijn want we passen zo ook meer in de groep en zij zien dat wij niet vies van werken zijn. Onze kantooruren lopen wel van maandag tot vrijdag van 9 tot 5 maar wij zijn wel 24 op 24 en 7 op 7 bereikbaar. Elke dag heeft iemand van ons de permanentie gsm die zowel voor onze klanten als voor onze “poule” toegankelijk is.
Nu met de Zesdaagse bijvoorbeeld, hebben we onderling afgesproken dat er altijd iemand aanwezig is om de mensen te ontvangen, zien dat ze perfect in kledij zijn, dat iedereen een parkeerkaart heeft, weet waar hij zich moet aanmelden,… Wij zijn er dus echt altijd voor onze mensen, maar, en dat is zeker zo belangrijk, ook voor onze klanten. Die vinden dat natuurlijk heel fijn om te zien dat er opvolging is van begin tot einde. 

Wij zijn er dus echt altijd voor onze mensen, maar, en dat is zeker zo belangrijk, ook voor onze klanten.
– Lieselot

Op café

Lieselot: De “poule” van Gent, onze uitzendkrachten, zijn stuk voor stuk mensen met de juiste werkmentaliteit en kunnen onderling heel goed met elkaar overweg. Diegene die heel veel voor ons werken, toch wel 30 à 40 man, zijn zo op elkaar ingespeeld dat ze onderling vrienden geworden zijn. Meestal op het einde van het jaar gaan we allemaal samen iets drinken met de kerstmarkt.
Wij op kantoor nemen echt de tijd voor hen. Ze springen dagelijks binnen en brengen op zomerdagen wel eens een ijsje of zo mee. Als er iemand een verhaal kwijt moet, al dan niet werkgerelateerd, dan zijn we de eerste om die pc efkes aan de kant te zetten en te luisteren. Ik ben zo een beetje “de mama” van het kantoor. Terwijl Celestien nog een echte spring-in-‘t-veld is die die dicht bij de mentaliteit van de poule aanleunt. Zij begrijpt en kent hun noden als geen ander. 

De wijde wereld in

Lieselot: Er is een verschil tussen zaal- en keukenpersoneel. De koks hebben meer een vaste betrekking bij ons, zijn meer matuur, zoeken meer stabiliteit. Het zaalpersoneel, de flyers, zijn in Gent jonge mensen die veel geld op korte termijn willen verdienen en daar dan een jaar mee op wereldreis vertrekken. Daarna komen ze terug thuis en weten dat ze weer bij ons terecht kunnen. Zij willen geen stabiel leven, het zijn vrije vogels. Maar dat zijn wel mensen waarop je altijd kan rekenen. Uiteraard worden ze goed begeleid door Patrick die niemand aan zijn lot overlaat. Als er iets is, kunnen ze altijd bij hem terecht.

Droom ook jij van een leven in de horeca waar je zelf kan kiezen waar en wanneer je werkt? Wil jij goed verdienen om te reizen? En nee, je hoeft echt niet van Gent te zijn. Je vindt ons ook in Kortrijk, Antwerpen en Leuven. Spring gerust eens binnen. #FSK